Pengenalan
Aktiviti Perancangan Bandar dan desa diletakkan sebagai tanggungjawab bersama Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Ini terkandung di bawah Perkara 74 dan 77 dalam Senarai Bersama Perlembagaan Persekutuan. Ini bermakna kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri bersama-sama bertanggungjawab kea rah mempastikan pemeliharaan, pemajuan dan penggunaan tanah dan bangunan yang teratur dan selamat untuk kesejahteraan rakyat.
Akta Perancangan Bandar & Desa 1976 ( Akta 172 )
Pada mulanya ia diperkenalkan, Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) diperbuat menurut Perkara 76(4) Perlembagaan Persekutuan bagi maksud untuk mempastikan persamaan undang-undang dan dasar serta peraturan yang sempurna bagi perancangan Bandar dan desa dalam kawasan-kawasan pihak berkuasa tempatan dalam Negeri-Negeri di Semenanjung Malaysia
Akta 172 mendapat perkenan di Raja pada 16 Mac 1976 dan diwartakan pada 25 Mac 1976. Walaubagaimana pun menurut seksyen 1(2) Akta itu pemakaian dlam Negeri-negeri hanya boleh dibuat pada suatu tarikh yang ditetapkan oleh Pihakberkuasa Negeri yang berkenaan dengan persetujuan Menteri. Menteri disini bermaksud Menteri Kabinet yang bertanggungjawab dalam hal ehwal perancangan bandar dan desa.
Akta Perancangan Bandar & Desa ( Pindaan ) 1993 ( Akta A866 )
Pertama kali diperkenalkan Akta 172 mengandungi 9 bahagian dan 59 seksyen. Akta ini telah dipinda pada tahun 1993 melalui Akta Perancangan Bandar dan Desa (Pindaan) 1993 (Akta A866) untuk memasukkan peruntukan berkaitan dengan aktiviti pembentungan supaya selaras dengan Akta Perkhidmatan Pembentungan 1993 (Akta 508) yang diperkenalkan pada tahun yang sama.
Akta Perancangan Bandar & Desa ( Pindaan ) 1995 ( Akta A933 )
Pada tahun 1995, Akta 172 telah melalui pindaan yang substantif iaitu Akta Perancangan Bandar dan Desa (Pindaan) 1996 (Akta A933). Pindaan ini dibuat sebagi sebahagian usaha untuk menangani dan memperketatkan undang-undang yang berkaitan dengan alam sekitar. Undang-undang ini didapati masih lemah berikutan tragedy tanah runtuh dan kejadian seumpama yang terhasil dari aktiviti pembangunan yang tidak memberi keutamaan kepada kepentingan memelihara alam persekitaran dari segi fizikal.
Akta Perancangan Bandar & Desa ( Pindaan ) 2001 ( Akta A1129 )
Pada tahun 2001, Akta 172 ini sekali lagi dipinda melalui Akta Perancangan Bandar dan Desa (Pindaan) 2001 (Akta A1129). Pindaan kali ini dibuat sebagai usaha untuk menangani kegawatan ekonomi yang melanda negara sekitar 1997 yang dikaitkan dengan sektor hartanah. Ini merupakan langkah untuk mendisiplinkan semua pihak yang terlibat dalam sektor industri hartanah dengan menentukan semua keputusan yang berkaitan dengan aktiviti pembangunan fizikal adlah berasaskan kepada keperluan pasaran sebenar.
Pindaan kali ini juga dibuat sebagai suatu usaha untuk mewujudkan peranan Kerajaan Persekutuan dalam hal ehwal perancangan bandar dan desa selaras dengan semangat tanggungjawab bersama yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan antara kerajaan Persekutuan dan kerajaan bagi setiap negeri. Bagi mempastikan peranan ini dijalankan dalam Akta 172 itu maka Perkara 74(1) dan Perkara 80 Perlembagaan Persekutuan telah dimasukkan sebagai kuasa pemboleh.
|
|
Seksyen |
|
1. |
Tajuk ringkas, pemakaian dan permulaan kuatkuasa |
2. |
Tafsiran |
|
|
2A. |
Majlis Perancang Fizikal Negara |
2B. |
Ketua Pengarah Perancang Bandar dan Desa |
3. |
Dasar perancangan am |
4. |
Jawatankuasa Perancang Negeri dan fungsinya |
5. |
Pihak berkuasa perancang tempatan |
6. |
Fungsi pihak berkuasa perancang tempatan |
|
|
6A. |
Jawatankuasa perancang wilayah |
|
|
6B. |
Rancangan fizikal negara |
|
|
RANCANGAN PEMAJUAN |
|
Seksyen |
|
7. |
Tinjauan kawasan perancangan |
Penyediaan draf rancangan struktur |
|
9. |
Publisiti berkaitan dengan penyediaan draf rancangan struktur |
10. |
Kelulusan atau penolakkan draf rancangan struktur oleh Jawatankuasa |
|
|
11. |
Kajian semula atau pengubahan rancangan struktur |
11A. |
Tatacara kajian semula rancangan struktur |
11B. |
Tatacara bagi pengubahan rancangan struktur |
Penyediaan draf rancangan tempatan |
|
12A. |
Publisiti berkaitan dengan penyediaan draf rancangan tempatan |
13. |
Publisiti berkaitan dengan draf rancangan tempatan |
14. |
Siasatan dan pendengaran berkenaan dengan draf rancangan tempatan |
15. |
Kelulusan atau penolakan draf rancangan tempatan |
16. |
Pengubahan, pembatalan dan penggantian rancangan tempatan |
16A. |
Penyediaan, dsb., rancangan tempatan oleh Pengarah Negeri |
16B. |
Rancangan kawasan khas |
17. |
Kuasa untuk membuat kaedah-kaedah |
|
|
Seksyen |
|
18. |
Penggunaan tanah dan bangunan |
19. |
Larangan terhadap pemajuan tanpa kebenaran merancang |
20. |
Larangan terhadap pemajuan yang berlawanan dengan kebenaran merancang |
20A. |
Kewajipan untuk berunding |
21. |
Permohonan untuk kebenaran merancang |
21A. |
Laporan cadangan pemajuan |
21B. |
Pelan susun atur |
21C. |
Penyediaan pelan, dsb., oleh seseorang yang berkelayakan |
22. |
Layanan terhadap permohonan |
23. |
Rayuan terhadap keputusan pihak berkuasa perancang tempatan |
24. |
Luputnya kebenaran merancang |
25. |
Pembatalan dan pengubahsuaian kebenaran merancang dan kelulusan pelan bangunan |
26. |
Kesalahan yang berhubungan dengan pemajuan yang tidak dibenarkan |
27. |
Penguatkuasaan dalam hal pelanggaran seksyen 19 |
28. |
Penguatkuasaan dalam hal pelanggaran seksyen 20 |
29. |
Penguatkuasaan dalam hal pemajuan yang tidak selaras dengan kebenaran merancang atau kelulusan pelan bangunan yang diubahsuai |
|
|
Seksyen |
|
30. |
Notis rekuisisi |
31. |
Pelaksanaan oleh orang diberi kuasa |
31A. |
Ketidakselarasan antara undang-undang kecil bangunan dengan rancangan pemajuan |
|
|
32. |
Caj pemajuan dan tanggungan kepadanya |
33. |
Penentuan caj pemajuan |
34. |
Pembayaran caj pemajuan |
35. |
Kuasa untuk membuat kaedah-kaedah |
|
|
35A. |
Perintah Pemeliharaan Pokok |
35B. |
Perintah pemeliharaan pokok tidak boleh dibuat jika pokok tertakluk kepada syarat-syaratnya |
35C. |
Rayuan terhadap perintah pemeliharaan pokok, dsb. |
35D. |
Pampasan di bawah perintah pemeliharaan pokok |
35E. |
Penggantian pokok |
35F. |
Pihak berkuasa perancang tempatan bolehlah menggantikan pokok jika orang yang berkewajipan untuk menggantikannya gagal berbuat demikian |
35G. |
Pembatalan perintah pemeliharaan pokok |
35H. |
Larangan untuk memotong, dsb., pokok yang lilitannya melebihi 0.8 meter |
|
|
BAHAGIAN VI |
|
Seksyen |
|
36. |
Lembaga Rayuan. |
|
|
37. |
Notis menghendaki pembelian tanah dalam hal tertentu |
|
|
38. |
Perisytiharan kawasan pemajuan |
39. |
Kuatkuasa perisytiharan |
40. |
Peruntukan khas bagi pampasan |
41. |
Pihak berkuasa perancang tempatan boleh menggaji ejen, membuat perkiraan, dan menubuhkan perbadanan |
42. |
Kuasa untuk meminjam wang |
43. |
Kuasa untuk melupuskan tanah dan harta |
44. |
Kuasa untuk membuat kaedah-kaedah |
|
|
45. |
Kuasa Memasuki |
46. |
Penyampaian dokumen |
47. |
Pengesahan dokumen |
48. |
Bukti dokumentar |
49. |
Keistimewaan daripada pengemukaan dokumen dan kehadiran sebagai saksi |
50. |
Pendakwaan |
51. |
Bidang kuasa mahkamah |
52. |
Penalti oleh sebab mengganggu tanda |
52A. |
Kesalahan oleh pertubuhan perbadanan |
53. |
Pekhidmat awam |
54. |
Akta Perlindungan Pihak Berkuasa Awam |
55. |
Tanggung rugi terhadap tuntutan berkenaan dengan kerosakan atau kerugian |
56. |
Pemakaian Akta 119 bagi siasatan atau pendengaran tempatan |
57. |
Pengecualian daripada fee dan caj |
58. |
Kuasa untuk membuat kaedah-kaedah |
59. |
Pemansuhan undang-undang perancangan yang sedia ada |
KAEDAH