Perkhidmatan Perancangan Bandar dan Desa terdiri daripada dua peringkat iaitu Peringkat Ibu Pejabat (Perkhidmatan Persekutuan) dan Peringkat Negeri di setiap Negeri seluruh Semenanjung Malaysia. Bagi JPBD Johor, Piagam Pelanggan yang merupakan teras kepada perkhidmatan adalah sebagaimana berikut:-
Kami Pegawai dan Kakitangan JPBD Johor berjanji untuk:-
LAMPIRAN 1
PIAGAM PELANGGAN 1 :
i | Nama Agensi | : | Jabatan Perancangan Bandar Dan Desa Negeri Johor |
ii | Kod Katagori Agensi | : | Negeri |
iii | Nama Ketua Agensi | : | Dr. Shamsaini binti Shamsuddin |
iv | No Telefon Dan Faks | : | 07-2667200 FAX : 07-2661402 |
v | Nama pegawai yang boleh dihubungi untuk mendapat maklumat tambahan | : | Khairun Nadwah binti Ramali |
1 OUTPUT
2. STANDARD PERKHIDMATAN/KELUARAN
NO. |
OUTPUT |
STANDARD |
1. |
MENGURUSETIAKAN MESYUARAT JAWATANKUASA PERANCANG NEGERI |
3 kali setahun |
2. |
MEMBERI ULASAN PERANCANGAN; |
|
KEBENARAN MERANCANG |
14 hari |
|
3. |
MENYELARAS PENYEDIAAN RT DAN RKK SERTA MEMANTAU PERLAKSANAAN BERDASARKAN PROGRAM RANCANGAN MALAYSIA 5 TAHUN |
Dokumen bertulis yang diwartakan dan digunapakai dalam pengawalan perancagngan di peringkat Negeri dan PBT |
4. |
MENYEDIAKAN PELAN PROJEK KHAS |
60 hari |
5. |
MENGADAKAN MESYUARAT DENGAN KETUA UNIT OSC |
2 kali setahun |
6. |
MENYAMPAIKAN KEPUTUSAN BERTULIS LEMBAGA RAYUAN KEPADA PERAYU DAN RESPONDEN | 10 hari dari tempoh keputusan Pengerusi |
7. |
MEMBEKAL MAKLUMAT PERANCANGAN (KATEGORI TIDAK TERPERINGKAT) |
5 hari bekerja |
8 |
MEMBERI LAYANAN KAUNTER DALAM MASA YANG SINGKAT |
5 minit masa menunggu |
9 |
MEMBERI ULASAN PERANCANGAN KE ATAS PERMOHONAN PERANCANGAN TAPAK |
Dalam tempoh 30 hari |
3. TAHAP PENCAPAIAN STANDARD PERKHIDMATAN/KELUARAN (Januari - Disember 2017)
NO. |
OUTPUT |
STANDARD |
Pencapaian DISEMBER 2017 |
1. |
MENGURUSETIAKAN MESYUARAT JAWATANKUASA PERANCANG NEGERI |
3 kali setahun |
100 % (telah dilaksanakan sebanyak 3 kali) |
2. |
Memberi Ulasan Perancangan; |
||
Kebenaran Merancang |
14 hari |
96.83% dari 1,260 permohonan KM |
|
3. |
MENYELARAS PENYEDIAAN RT DAN RKK SERTA MEMANTAU PERLAKSANAAN BERDASARKAN PROGRAM RANCANGAN MALAYSIA 5 TAHUN |
Dokumen bertulis yang diwartakan dan digunapakai dalam pengawalan perancagngan di peringkat Negeri dan PBT |
98% perlaksanaan. Satu Rancangan Tempatan Daerah (Pengubahan) telah siap diwartakan RTD Pontian (Pengubahan 2) 2015.
|
4. |
MENYEDIAKAN PELAN PROJEK KHAS |
60 hari |
0 % Tiada projek khas diterima dalam pada tahun ini |
5. |
MENGADAKAN MESYUARAT DENGAN KETUA UNIT OSC. (OSC dipantau oleh KPSU (KT). JPBD Johor telah mengadakan Mesyuarat Teknikal PBT/OSC bagi mengantikan Mesyuarat di atas dengan kekerapan 2 kali setahun. |
2 kali setahun |
100 % 2 kali (Dilaksanakan pada 10 Mac 2014 di Berjaya Waterfront & 27 November 2014 di Hotel Lw Grandeur Palm Resort, Senai) |
6. |
MENYAMPAIKAN KEPUTUSAN BERTULIS LEMBAGA RAYUAN KEPADA PERAYU DAN RESPONDEN |
10 hari dari tempoh keputusan Pengerusi |
0 % ( Tiada kes dibicarakan kerana pelantikan Ahli Lembaga Rayuan telah tamat tempoh dan pelantikan ahli yang baru diwartakan pada november 2014) |
7. |
MEMBEKAL MAKLUMAT PERANCANGAN (KATEGORI TIDAK TERPERINGKAT) |
5 hari bekerja |
100 % (Setiap maklumat telah dibekalkan dalam tempoh 5 hari bekerja dengan penggunaan Sistem SIMAP dan GeoJohor) |
8. |
MEMBERI LAYANAN KAUNTER DALAM MASA YANG SINGKAT |
5 minit masa menunggu |
100 % (layanan kaunter sebanyak 590 dibuat dalam tempoh lima (5) minit. |
9. |
MEMBERI ULASAN PERANCANGAN KE ATAS PERMOHONAN PERANCANGAN TAPAK
|
30 Hari Bekerja |
95.21% (730 Permohonan Perancangan Tapak) |
Kod Kategori Agensi : C
Kementerian : Perumahan dan Kerajaan Tempatan
A - Jabatan Persekutuan B - Badan Berkanun Persekutuan
C - Peringkat Negeri D - Pihak Berkuasa Tempatan