Perkhidmatan Perancangan Bandar dan Desa terdiri daripada dua peringkat iaitu Peringkat Ibu Pejabat (Perkhidmatan Persekutuan) dan Peringkat Negeri di setiap Negeri seluruh Semenanjung Malaysia. Bagi JPBD Johor, Piagam Pelanggan yang merupakan teras kepada perkhidmatan adalah sebagaimana berikut:-
Kami Pegawai dan Kakitangan JPBD Johor berjanji untuk:-
LAMPIRAN 1
PIAGAM PELANGGAN 1 :
i | Nama Agensi | : | PLANMalaysia@Johor (Jabatan Perancangan Bandar Dan Desa Negeri Johor) |
ii | Kod Katagori Agensi | : | Negeri |
iii | Nama Ketua Agensi | : | TPr Saidin Bin Lateh |
iv | No Telefon Dan Faks | : | 07-2667200 FAX : 07-2661402 |
v | Nama pegawai yang boleh dihubungi untuk mendapat maklumat tambahan | : | Puan Hafiza Izzaty binti Sukirman |
1 OUTPUT
2. STANDARD PERKHIDMATAN/KELUARAN
NO. |
OUTPUT |
STANDARD |
1. |
MENGURUSETIAKAN MESYUARAT JAWATANKUASA PERANCANG NEGERI |
3 kali setahun |
2. |
MEMBERI ULASAN PERANCANGAN; |
|
KEBENARAN MERANCANG |
14 hari |
|
3. |
MENYELARAS PENYEDIAAN RT DAN RKK SERTA MEMANTAU PERLAKSANAAN BERDASARKAN PROGRAM RANCANGAN MALAYSIA 5 TAHUN |
Dokumen bertulis yang diwartakan dan digunapakai dalam pengawalan perancagngan di peringkat Negeri dan PBT |
4. |
MENYEDIAKAN PELAN PROJEK KHAS |
60 hari |
5. |
MENGADAKAN MESYUARAT DENGAN KETUA UNIT OSC |
2 kali setahun |
6. |
MENYAMPAIKAN KEPUTUSAN BERTULIS LEMBAGA RAYUAN KEPADA PERAYU DAN RESPONDEN | 10 hari dari tempoh keputusan Pengerusi |
7. |
MEMBEKAL MAKLUMAT PERANCANGAN (KATEGORI TIDAK TERPERINGKAT) |
5 hari bekerja |
8 |
MEMBERI LAYANAN KAUNTER DALAM MASA YANG SINGKAT |
5 minit masa menunggu |
9 |
MEMBERI ULASAN PERANCANGAN KE ATAS PERMOHONAN PERANCANGAN TAPAK |
Dalam tempoh 30 hari |
3. TAHAP PENCAPAIAN STANDARD PERKHIDMATAN/KELUARAN (Januari - Disember 2019)
NO. |
OUTPUT |
STANDARD |
Pencapaian DISEMBER 2019 |
1. |
MENGURUSETIAKAN MESYUARAT JAWATANKUASA PERANCANG NEGERI |
3 kali setahun |
100 % (telah dilaksanakan sebanyak 4 kali) |
2. |
Memberi Ulasan Perancangan; |
||
Kebenaran Merancang |
14 hari |
95% |
|
3. |
MENYELARAS PENYEDIAAN RT DAN RKK SERTA MEMANTAU PERLAKSANAAN BERDASARKAN PROGRAM RANCANGAN MALAYSIA 5 TAHUN |
Dokumen bertulis yang diwartakan dan digunapakai dalam pengawalan perancagngan di peringkat Negeri dan PBT |
100% perlaksanaan.
|
4. |
MENYEDIAKAN PELAN PROJEK KHAS |
60 hari |
100 % Pelan Halatuju Strategik Desa Negeri Johor |
5. |
MENGADAKAN MESYUARAT DENGAN KETUA UNIT OSC. (OSC dipantau oleh KPSU (KT). JPBD Johor telah mengadakan Mesyuarat Teknikal PBT/OSC bagi mengantikan Mesyuarat di atas dengan kekerapan 2 kali setahun. |
2 kali setahun |
100 % Mesyuarat PBT/OSC Bil 01/2019 (8 April 2019) |
6. |
MENYAMPAIKAN KEPUTUSAN BERTULIS LEMBAGA RAYUAN KEPADA PERAYU DAN RESPONDEN |
10 hari dari tempoh keputusan Pengerusi |
0 % ( Dalam Proses Lantikan Ahli Lembaga Rayuan) |
7. |
MEMBEKAL MAKLUMAT PERANCANGAN (KATEGORI TIDAK TERPERINGKAT) |
5 hari bekerja |
100 % (92 Pelanggan) |
8. |
MEMBERI LAYANAN KAUNTER DALAM MASA YANG SINGKAT |
5 minit masa menunggu |
100 % (605 Pelanggan dengan purata 2-3 orang seharit. |
9. |
MEMBERI ULASAN PERANCANGAN KE ATAS PERMOHONAN PERANCANGAN TAPAK |
30 Hari Bekerja |
89.44% (317 Permohonan daripada 3001 permohonan melebihi 30 hari) |
10. |
MENGADAKAN SEBARAN RANCANGAN STRUKTUR NEGERI (RSN)
|
Sekurang-kurangnya sekali setahun |
100% Pameran semasa Sambutan Hari Perancang Bandar Sedunia Peringkat Negeri Johor |
Kod Kategori Agensi : C
Kementerian : Perumahan dan Kerajaan Tempatan
A - Jabatan Persekutuan B - Badan Berkanun Persekutuan
C - Peringkat Negeri D - Pihak Berkuasa Tempatan